Skip to main content

ايوب پل روھڙي مزدورن چواڻي خوني پل

 ايوب پل روھڙي مزدورن چواڻي خوني پل

لئنسڊائون پل روھڙي سکر جو افتتاح 27 مارچ 1889ع ٿيو ۽ ھي ان دور ۾ پاڪستان اندر عجوبو ھئي پل کي ڏسڻ لاءِ ماڻھن جا انبوه گڏ ٿيندا ھئا جيڪا بغير ٿنڀي جي بيهارڻ انجنئرنگ عملي ۽ ڊزائنر جو ڪمال ھو اڳتي ھلي ھن پل ۾ حرارت ڪري پيچيدگيون پيدا ٿيون جنهن ڪري 1910ع ۾ پل کي وڌيڪ مضبوط بڻايو ويو 1914ع مٿان گذرندڙ ٽرين جي رفتار گهٽائي وئي 1936ع ھيرالڊ ووڊ رابسن ڊپٽي چيف انجنئر ريلوي برجز پل جي ڪجهہ حصن کي تبديل ڪرڻ لاءِ ٻہ آرڪ ڊزائن ڪري مغل پور ورڪشاپ ۾ ڊرائنگ ڪيا پر ڪم اڳي ڪون وڌيو ڇو جو ٻي جنگ عظيم ۾ برطانيا کي لوه جي سخت ضرورت ھئي ۽ ھتان لوه مان بارود جا گولا ٺاھي جنگ واري ميدان ۾ موڪليا ويندا ھئا

1939ع ۾ پل جي پيچيدگين کي ڏسندي 200 ٽن غير ضروري وزن ھٽايو ويو ۽ 1924ع ۾ ريلوي انجنئر فيصلو ڪيو تہ ريل لاءِ متبادل پل تعمير ڪجي جيڪا وڌيڪ مضبوط ھجي پر ورلڊ وار ڪري منصوبو رڪجي ويو پاڪستان ٺھڻ کان پوءِ ريلوي انتظاميا ان طرف ڌيان ڏنو ۽ دنيا ۾ ان وقت جي مشھور پلن ٺاھڻ جي آمريڪن ڪنسلٽن انجنئر ڊيوڊ برنارڊ سٽين مين ۽ سندس فرم سان رابطو ڪري پل جي ڊزائن ٺاھڻ لاءِ چيو ۽ پل جو ٺيڪو برطانيا جي مشھور پلن ٺاھڻ ۽ فولاد ٺاھڻ جي ڪمپني ميسرس ڊورمين لانگ گيمن لنڊن کي ڏنو ويو

پل تي ڪم 26 نومبر 1959ع کان شروع ٿيو جنهن جو سنگ بنياد 9 ڊسمبر 1960ع ريلوي جي وزير رکيو 

 جنهن جي لاءِ رقم 2 ڪروڙ 16 لک رکي وئي ۽ ان مان پل جي اڏاوت تي خرچ ٻہ ڪروڙ آيو 

پل جي تعمير تي 4000 ھزار ٽن سيمنٽ استعمال ۾ آيو

شنگل ھڙڪ 320000 cft لڳو

ريتي ڀولاري جي 160000 cft

 اسٽيل جيڪا ڪنڪريٽ جي چنائي کي مضبوط ڪري 131 ٽن

ماحول کان محفوظ رکندڙ اسٽيل 1002 ٽن

ھلڪو ۽ وزن کڻڻ لاءِ مضبوط اسٽيل 1907 ٽن

انتهائي سخت، لچڪ وارو اسٽيل جيڪا نوڙن ۾ لڳل آھي 5342 lft

ھاٽ ٽپ گالوانائرنگ جنهن ۾ گرم پگهريل زنڪ کي اسٽيل تي ھنيو ويندو آھي 9300 lft

اسٽيل کي زنگ بچائڻ کان زنڪ جي ڪوٽنگ 927.6

پل ۾ مفاصلو ھيٺين بيئرنگ ۽ محراب جي وچ ۾ 9 _806 فٽ رکيو ويو

عرشي ۽ گرڊر بيئرنگ جي وچ ۾ مفاصلو رکيو ويو 873فٽ4/2 انچ

پل جي گول تاج جي محراب ھيٺيون بيئرنگ رکيو ويو 2047 فوٽ

پل جي ڊيگهہ 806 فوٽ ۽ سندس اوچائي 247 فوٽ آھي

پل تي ڪم دوران حفاظتي اپاه گهٽ ورتا ويا ھئا يا پل جي پيچيده ۽ بلندي ڪري 40 مزدور اجل جو شڪار ٿيا جنهن ڪري ڪوئي مزدور ھن تي ڪم ڪرڻ لاءِ تيار ڪون ٿئي پيو جنهن تي ٺيڪيدار مجبور ٿي مزدور جي ڊبل ڏھاڙي ڪئي جنهن بعد مزدور ڪم تي راضي ٿيا ۽ مزدورن ھن پل کي ھڪ نالو ڏنو

 (خوني پل) جيڪو ڪافي مشھور ٿيو

پل تي اڏاوتي ڪم 17 مارچ 1962ع ۾ پورو ٿيو ۽ پل کي ريلوي ٽريفڪ لاءِ 6 مئي 1962ع ۾ کوليو ويو جنهن جو افتتاح ان وقت جي پاڪستان  صدر ايوب خان شام جو ساڍي ستين بجي ڪيو 

آمريڪن فرم جنهن ھن پل کي ڊزائن ڪيو ان جو سول انجنئر ڊيوڊ برنارڊ سٽين مين 11 جون 1886ع  بريسٽ بيلاروس چومڪس ۾ ھڪ يهودي خاندان ۾ ڄائو 1890ع ۾ ھي خاندان نيويارڪ ھجرت ڪئي ھي پاڻ ۾ 6 ڀاءُ ڀيڻ ھئا

ھي سٽي ڪاليج ۾ پڙھيو ۽ڪولمبيا يونيورسٽي مان PHD ڪئي ھن 1924ع ۾ ڪنسلٽنگ فرم ٺاھي جيڪا 1988ع تائين پارسنز ڪارپوريشن جو حصو رھي 

ھي پلن آرڪيٽيڪٽر، ڊزائن ۽ ڊزائنگ جو ڪنسلٽنگ  انجنيئر ھو

ھن دنيا جون ڪيتريون پليون ڊزائن ڪيون جن ۾ 

فلوريانيولس پل

ڪارڪوئنز پل

سينٽ جانسن پل بنڪاڪ

اسڪائي رائڊ پل

ٽرانسپورٽر پل

ھينري ھڊسن پل

ويزلي پل

ھل آءِ لينڊر پل

جارجيا آءِ لينڊ پل

مائونٽ ھوپ پل

مڪينڪ پل

بروڪلين پل

سينٽ جارج پل جيڪي آمريڪا ٿهائي لينڊ انگلينڊ پرتگال اٽلي برازيل عراق ۽ پاڪستان ۾ پلين تعمير ڪرڻ سان وابستہ رھيو ان کان علاوه ڪيترن ڪتابن جو مصنف ۽ ٻارن لاءِ ڪتاب لکيا ۽ انهن لاءِ شاعري ڪئي پاڻ 21 آگسٽ 1960ع نيويارڪ ۾ فوت ٿيو

ايوب پل جو ٺيڪو برطانيا جي ڪمپني ڊور مين لانگ اينڊ ڪمپني کي ڏنو ويو ھو جيڪا دنيا ۾ پلن لاءِ اسٽيل ٺاھڻ لاءِ مشھور ھئي جنهن جو بنياد آرٿر جان ڊورمين ۽ البرٽ لينڊ لانگ 1875ع مڊلسبرگ برطانيا ۾ رکيو ۽ جن ليز تي ويسٽ مارش آئرن ورڪس ورتو

ھي فولاد ٺاھڻ واري ڪمپني بعد ۾ پلن جي تعمير ۾ شامل ٿي 

ھن ڪمپني ھي پليون تعمير ڪيون

سڊني ھاربر پل آسٽريليا

اودھرمان پل سوڊان

ڊيسوڪ پل مصر

ٽائن پل برطانيا

الفريڊ بيٽ پل جنوبي آفريڪا

گرافٽن پل آسٽريليا

ليمبتھہ پل برطانيا

ميموريل پل ٿهائي لينڊ

ڪھڊيو اسماعيل پل مصر

نيو پورٽ لينڊ پل برطانيا

برچينف پل زمبابوي

اسٽور سٽروم پل ڊينمارڪ

چيئن تانگ دريائي پل چين

اڏومي پل  وولٽا پل گهانا

سلور جوبلي پل برطانيا

 ايوب پل ھن وقت  ريلوي محڪمي وٽ آھي جيڪو ھن جي بهتر سنڀال ۽ مينٽين ڪندو اچي ٿو.

امداد حسين شاه 

ڪوٽ مير يعقوب علي شاه روھڙي




Comments

Popular posts from this blog

ڪوه نور ھيري جو سفر

 (ڪوه نور ھيري جو سفر) ھي ھيرو ھندستان جي رياست آنڌراپرديش تلنگانہ جي گوداوري ڊيلٽا مان حاصل ٿيو  ھي ھندستان جي راجا مهاراجا وٽ نسل درنسل رھيو جنهن بعد ڪاڪتيہ خاندان کان علاوالدين خلجي حاصل ڪيو ان بعد ابراھيم لوڌھي جي والده ھوا بيگم ھمايون بادشاه کي نزراني ۾ ڏنو جتان اڪبر، جهانگير ۽ شاهجهان وٽ پهتو ھڪ روايت ھيءَ بہ آھي تہ ھي ھيرو شاه جهان کي ھيرن جي تاجر ميرجملہ کيس تحفي ۾ ڏنو ھو جنهن ھن ھيري کي پنهنجي تاج ۾ ھڻايو جتان مغل خاندان مان ٿيندو مغل بادشاه محمد شاه وٽ پهتو جنهن کان نادر شاه 1739ع ھن ھيري سميت سڄي مغلن خاندان جي گڏ ڪيل دولت لٽي ايران کڻي ويو جنهن ھن ھيري کي ڪوه نور (روشني جو پهاڙ) نالو ڏنو نت روايت آھي تہ ھمايون ھن کي بابر نالو ڏنو ھو جڏھن نادر شاه 2 جون 1747ع قوچان خورستان ۾ قتل ٿيو تہ ھي ھيرو سندس سپه سالار احمد شاه ابدالي کي ھٿ لڳو کيس نڪ تي ھڪ ڦرڙي نڪتي جنهن سندس نڪ ختم ڪري ڇڏيو ھن ان لاءِ ھڪ مصنوعي نڪ تيار ڪرايو جنهن ۾ موتي ۽ ھيرا لڳل ھئا جيڪو ھي ان عيب کي لڪائڻ لاءِ پائيندو ھو جيڪا ڦرڙي وڌي ڪينسر ۾ تبديل ٿي 1772ع ۾ کيس بستر مرگ تي پهچايو جنهن بعد ھي ھيرو سندس پٽ تيم

روھڙي، بکر ۽ سکر جي درميان کجين جي ٿڙن مان جڙيل پل

1839ع  روھڙي، بکر ۽ سکر جي درميان  کجين جي ٿڙن مان جڙيل  پل برٽش فوج افغانستان وڃڻ لاءِ 29 ڊسمبر 1838ع روھڙي پهتي 24 جنوري 1839ع بکر جي قلعي ۾ پهتا روھڙي ۽ سکر جي وچ ۾ پٿر واري ٻيٽ جي ساڄي ڪناري تي 29 جنوري بغير مخالفت جي قبضو ڪيو ٿامسن جارج چيف انجنيئر بنگال سيپرس دريا تي پل ٺاھڻ جي تياري ڪئي روھڙي ۽ بکر جي وچ ۾ وھندڙ ندي اٽڪل 360 گز (1080 فوٽ) ھئي ۽ بکر سکر جي وچ ۾ اٽڪل 130 گز  (390 فوٽ) ويڪري ھئي ٻنهي ۾ پاڻي چڪي ڦيٿي جي وھڪري وانگر وھندو ھو ٿامسن سکر جي پوليٽيڪل آفيسر کي اڳواٽ چوائي موڪليو ھو تہ روھڙي ۾ پل جي اڏاوت لاءِ اڳ ئي سامان گڏ ڪري رکي پر جڏھن ھو پهتو تہ اتي ڪجهہ بہ سامان گڏ ٿيل ڪون ھو ھن وڏي محنت سان ٻيڙيون خريد ڪيون کجين جا وڻ وڍرايا ۽ دريا ۾  لاٿا گاه کي وڪوڙي ان مان نوڙيون ٺاھيون ننڊن وڻن جا ٿڙ (يعني کجين جا) پاڻ ۾ ملائي پٿر سان ڀري دريا ۾ پل ٺاھي جيڪا يارھن ڏينهن ۾ ھڪ سٺي فوجي پل ٺھي تيار ٿي سر ھينري ڊيورنڊ لکيو آھي تہ ٿامس کي اھڙي قابليت ۽ وڏي پيماني تي ڪامياب ڪم ڪرڻ تي ساراه ڪئي وئي ھئي ڇاڪاڻ تہ سنڌو تي پل اڏڻ ھڪ وڏو ڪارنامو ھو جنهن سان برٽش فوج ھڪ وڏي رڪاوٽ پار ڪئ

لئنسڊائون پل جا شمعدان

 (لئنسڊائون پل جا شمعدان) سهولتن ۽ وسائل جي کوٽ دوران برٽش انتظاميا 1883_ 1889ع اسان سکر روھڙي واسين کي ھڪ شاھڪار عجوبو لئنسڊائون پل تعمير ڪري ڏئي ويا جنهن ۾ سندن بہ گهڻي دلچسپي ۽ نفعي جو عنصر شامل ھو پل جي افتتاح 27 مارچ 1889ع کان 6 مئي 1962ع تائين ھن پل تي ريلوي انتظاميا مک ويھڻ بہ برداش ڪون ڪندي ھئي پر سندن ريلوي سروس ايوب پل تي منتقل ٿيڻ بعد آھستي آھستي ھن پل جي اھميت ختم ٿيندي وئي پوءِ بہ ھو ھن جي ٿوري گهڻي مالڪي 1990ع تائين ڪندا آيا پر بعد ۾ پاڪستاني ٽرانسپورٽ مافيا ھن اداري کي سندس ناخدا ھٿان آھستي آھستي کوکلو ڪندا ويا اڄ اھا حالت آھي جو ھو پنهنجو ٽريڪ بہ سنڀالي نٿا سگهن تہ ھن پل جي مالڪي ڇا ڪندا جيڪي ڪالهہ ھن پل کي رنگ روغن، صفائي ۽ روشنائي سان چمڪائي بيٺا ھئا اڄ ان اداري ھاءِ ڪورٽ ۾ لکي ڏنو آھي تہ اسان جو ھن پل سان واسطو ڪونهي مان ھاڻي پنهنجي رکيل ٻن تصويرن جي طرف اڃان ٿو جيڪي پل جي کٻي ۽ سڄي پاسي جون مون گذريل ڏينهن ڪڍيون  جڏھن ھن پل جو افتتاح 1889ع ٿيو تہ ھن پل مٿان رات جي وقت شمعدان ٻرندا ھئا جن لاءِ ماڻهون مقرر ھو جيڪو شام جو ھن جي صفائي ڪري تيل وجهي روشن ڪندو ھو ۽ صبح